[Exklusiv Intervju] Kento Nakajima om inspelningen av Concordia m.m.!

SJPA har fått äran att ta del av Kento Nakajimas exklusiva berättelser från inspelningen av sitt kommande projekt, Concordia, producerat av Frank Doelger och hans team.

Kento Nakajima är medlem i det japanska pojkbandet Sexy Zone, under Johnny’s & Associates. Utöver sina aktiviteter i Sexy Zone är han även aktiv i olika film- och drama roller. Redan 2008 klev Kento in i världen av skådespeleri, då i dramat Scrap Teacher, och därefter har det blivit en rad med olika verk. Några noterbara är exempelvis Love Like the Falling Petals (2022), She Was Pretty (2021), Detective Novice (2020), Teen Bride (2017), och BAD BOYS J The Movie (2013).  


Concordia

Frank Doelger och hans team är kända för serien Game of Thrones och Concordia är deras nästa projekt. Kento Nakajima är en av de som har fått möjligheten att delta som den enda asiatiska representanten. 

Mini-serien är planerad för 6 avsnitt och kan beskrivas som en serie i 2000-talet som använder sig av högteknologisk, banbrytande AI teknologi för att se om det kan skapa ett rättvisare, säkrare samhälle. Runt 20-års jubileet av samhället hotar hemligheten bakom skapandet av samhället att förstöra allt som de bakom detta har åstadkommit. 

Concordia utspelar sig i en svensk stad och är planerad att släppas 2024. Kento antar sig rollen som A.J. Oba, en 27 årig japansk, extraordinär CTO/IT-chef för AI systemet som är hjärtat av Concordia.

Serien är inspelad helt på engelska, med några scener på svenska, tyska, etc., och kommer bli ett perfekt tillfälle för Kento att visa upp vad han kan, inte bara språkmässigt utan också som skådespelare!

Låt oss ta en titt på vad Kento har att dela med sig!



Om man bortser från språket, vad var skillnaden med att filma för Concordia jämfört med dina tidigare japanska verk?

Jag skulle säga att några av de bekvämligheterna under inspelningen var överraskande. T.ex, varje huvudskådespelare fick sin egen husvagn och insidan var väldigt rymlig! Jag har aldrig sett något liknande i Japan och det kändes verkligen som att jag deltog i en stor produktion utomlands. Detta kanske är specifikt för just Italien, men varje morgon när jag anlände på plats kom en av assistenterna fram till mig och frågade “americano eller espresso?”. Det är verkligen inte typiskt japanskt! Jag bad alltid om en espresso i början och det gjorde det italienska teamet väldigt glada att få dela denna kulturen med mig men om jag ska vara ärlig var kaffet ganska bittert vilket gjorde att jag ibland tog en americano. 

Angående de mer tekniska delarna av inspelningen var det inte mycket jag var ovan vid. Det känns som att det finns en gemensam kultur inom filmskapande och produktion oavsett vart man är. Det gjorde att jag kände mig mer hemma och det hjälpte mig att fokusera på mig själv som representant för Japan framför ett team av utländska skådespelare och arbetsgäng. Jag gjorde mitt bästa med det engelska manuset och hoppas att denna upplevelse gör att fler människor lär höra om japanska skådespelare och kanske även blir intresserade av japansk film och TV som jag varit med i.

När jag blev bekant med flödet av allt fick jag se de unika egenskaperna som andra hade. T.ex regissör Barbara Eders kunskaper inom klippning. Om du säger fel i replik i Japan hade du fått göra om hela scenen men när detta hände i Rom började man bara om från senaste repliken. När jag såg detta blev jag chockad för det såg inte ut att ha uppstått några problem överhuvudtaget. Detta och andra aspekter gjorde mig imponerad över hur produktiviteten var med denna produktion.


Vad var det roligaste med att vara i Rom under produktionen? Har du någon rolig historia från när du var ledig?

Det största jag kan komma på var alla olika typer av Carbonara rätter jag åt under min tid i Rom. Jag fick även min chans till att ha en egen personlig “Roman Holiday”. Jag älskar Audrey Hepburn och har även en poster av henne i mitt rum hemma. På min lediga dag besökte jag de platser hon befann sig på i sin kända film; allt från att äta tårta på Babington’s Tea Room, besöka Sanningens mun och även gå på Spanska trappan. Jag hyrde även en scooter en dag och hade en underbar tid av att få se staden som jag hade sett så många gånger i hennes verk.


Finns det några likheter mellan dig och din karaktär A.J. Oba? Hur förberedde du dig för att komma in i rollen?

Jag tror att jag och A.J. har en del likheter, den största är hur vi båda är perfektionister. Jag vill göra allt till perfektion men självklart går inte allt som man tänkt och då reagerar jag på ett mänskligt sätt. Å andra sidan finns det aspekter där jag tycker vi är olika, t.ex skulle jag inte säga att jag är lika arrogant i verkligheten eller läskig och grym som honom. 

I balans är han väldigt talangfull, smart och cool vilket gör att jag inte kan låta bli att respektera honom. För att komma in i rollen som honom övade jag på mina repliker väldigt mycket och försökte fånga hans personlighet och visa upp det som han skulle vilja att publiken ser honom. Jag skulle säga att jag lägger lika mycket tid på att studera honom, hans ansiktsuttryck, hur han rör sig och personligheten så som A.J. gjorde när han skapade Concordias A.I system.

Jag gjorde ett aktivt val med att arbeta med producenten Frank Doelger i att skapa hans look, allt från hans kläder och den allmänna förändringen i hans utseende och hur hans karaktär utvecklades mellan episod 1-6. Från första dagen vi möttes i hotell lobbyn studerade Barbara Eder och jag A.J.s gester, dialekt och de saker han gör omedvetet som beskriver honom. Hon såg mig och frågade helt plötsligt om jag kunde säga några repliker, det kändes som en sista audition mitt i lobbyn! Jag gjorde mitt bästa och som resultat var jag mer beredd! Från och med då gick vi igenom alla små detaljer när vi var tillsammans. T.ex. såg Barbara när jag snurrade en penna i handen vilket ledde till en diskussion om A.J. skulle göra något liknande (vilket han inte gör!). Vi hade även långa diskussioner om han skulle bära en surfplatta med sig överallt och vad det betyder för honom och hans beroende av teknologi etc. Det var en riktigt bra upplevelse för mig att lägga ner så mycket tanketid på  A.J.s scener med Barbara och Frank. Blir det säsong 2 tar jag gladeligen rollen som A.J. igen.


Tror du att du kommer ha nytta av dina engelska kunskaper i framtida projekt som dyker upp?

Det finns två specifika mål jag har för min engelska. Första är Hollywood. Min största dröm är att få utmana mig själv i Hollywood i en internationell film. Jag hade äran att få prata med regissören Christopher Nolan under ett röda mattan event där jag stod för japanska sändningen av Academy Awards (2020). Han frågade snällt om jag ville göra en snabb audition för honom, jag väntar fortfarande på hans samtal (haha). Jag hoppas på att utvecklas och få en möjlighet att arbeta med honom en dag. Det andra målet är att använda mina engelska kunskaper för att göra japanska verk mer kända utomlands. Det är många verk från andra asiatiska länder som har blivit kända tack vare internationell distribution och streamingtjänster och med tanke på hur “Love Like the Falling Petals” mottogs i flera europeiska länder hoppas jag att flera japanska verk får samma igenkännande runtom i världen.


Har du några ord du vill säga till våra läsare i Sverige?

Jag älskar Zlatan Ibrahimović och trots att han just nu spelar för AC Milan är han en väldigt stark person och representant av Sverige för människor runtom i världen. På samma sätt vill jag bli en representant av Japan och “göra flera mål” genom filmer och draman utomlands och locka världen till den ödmjuka japanska skådespelaren Kento Nakajima. 


Det är med spänd förväntning som man kan räkna ned dagarna till Concordia. Det finns dock gott om verk att kolla in tills dess!

Love Like the Falling Petals finns tillgänglig på Netflix

Glöm inte heller att följa Johnny’s på Twitter för de senaste uppdateringarna, samt kolla in Sexy Zone på YouTube!

Stort tack till Kento Nakajima för hans tid och även Johnny’s & Associates!

Skriven av Sabina Lindström
Översättning av Sabina Lindström & Kristianne Sjåstad.